Filip Żurakowski, Trening mózgu licealisty i studenta

Odcinek 3. Historia Edwarda w pytaniach i odpowiedziach

Chcę, abyście nauczyli się Historii Edwarda Hughesa na pamięć – powiedziałem do swoich chłopaków. Dlaczego? Bo jeśli on osiągnął to wszystko, to wy też możecie – a nawet jeszcze więcej. A poza tym stara poczciwa metoda uczenia się na pamięć to doskonała   technika treningu mózgu.

Techniki treningu mózgu:

  • Technika 1. Mapa myśli
  • Technika 2. Uczenie się na pamięć.
  • Technika 3. Przekształcanie tekstu w pytania i odpowiedzi.

Uczenie się na pamięć było trochę krytykowane; niektórzy uważali, że to zabija kreatywność. Nie zabija. Wręcz przeciwnie – ułatwia kreatywność. Zapamiętana wiedza jest bazą do własnych pomysłów. A uczenie się na pamięć, zapamiętywanie tekstów, wierszy, rysunków sprawia, że twoja pamięć działa coraz sprawniej.

 Przedstawiam jeszcze raz historię  Edwarda Hughesa za pomocą drugiego wariantu mapy myśli oraz pytań i odpowiedzi. Oto mapa myśli w drugiej wersji. Główne wątki zamiast na grubych liniach (jak w wersji pierwszej) przedstawione są tutaj w postaci półokrągłych wypustek. Ta druga forma  to mój pomysł, modyfikacja stosowanej ogólnie formy mapy myśli. Całość przypomina meduzę lub kaktus.

Wybierz formę która ci odpowiada – wzorując się na wariancie pierwszym lub drugim stosuj mapę myśli na co dzień.

A oto pytania:

  1. Jakie oceny otrzymywał Edward jako uczeń szkoły średniej (przed przełomem)?
  2. Jakie postanowienia podjął Edward, gdy ojciec George nauczył go stosowania map myśli?
  3. Z jakich etapów składał się proces uczenia się przy zastosowaniu map myśli?
  4. Co stosował Edward jako dodatkową technikę  aktywizacji mózgu?
  5. Wymień  cztery elementy życia studenckiego Edwarda.
  6. Ile czasu poświęcał Edward na uczenie się?
  7. W jaki sposób Edward pisał eseje (wypracowania, prace kontrolne)?
  8. Jakie efekty osiągnął Edward, kończąc studia?

Odpowiedzi

Ad 1).  Edward dostawał trójki i rzadziej czwórki.

Ad 2) Postanowił dostać piątki z najważniejszych przedmiotów i stać się studentem Cambridge

Ad 3) Etapy: czytanie tekstu (rozdziału podręcznika, skryptu, notatek), podkreślanie słów kluczowych, rysowanie mapy myśli, częste przeglądanie map myśli, aby je zapamiętać.

Ad 4) Stosował trening fizyczny.

Ad 5) Podróże,  sport, działalność w stowarzyszeniach, nauka.

Ad. 6) Edward uczył się 2-3 godziny dziennie,  5 razy w tygodniu.

Ad 7) Czytanie tekstów źródłowych, tworzenie na ich podstawie map myśli, końcowa faza: napisanie eseju w ciągu 45 minut.

Ad 8) Najwyższe oceny, wyróżnienie Star Firsts, atrakcyjna praca w prestiżowej firmie.

Przygotowując się do sprawdzianu (kolokwium) lub egzaminu, stosuj przedstawioną wyżej metodę: tekst, którego treść chcesz zapamiętać, przedstaw w formie pytań i odpowiedzi.

Kategorie: Fragmenty książek

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.