Filip Żurakowski,
Jak zwiększyć sprawność mózgu.
Trening mózgu licealisty i studenta


Odcinek 2. Mapa myśli – cóż to takiego?

Książka, w której są dziesiątki map myśli

Najlepiej wyjaśnię to na przykładzie. Poniżej zamieściłem mapę myśli na temat Edwarda Hughesa. Wykonałem ją dla moich synów, którzy od poniedziałku rozpoczynają studia na Politechnice Wrocławskiej – jeden studiuje architekturę, drugi cyberbezpieczeństwo. O Edwardzie mówiłem im już, gdy byli w szkole podstawowej. Prowadziłem wtedy domowe lekcje szybkiego uczenia się dla nich oraz ich kolegów. Każdy dostał egzemplarz mojej książki „Jak uczyć się szybko i skutecznie”, w której są dziesiątki map myśli.

Czy synowie przejęli się historią Edwarda? Czy stosowali mapy myśli będąc w szkole podstawowej i w liceum? Niestety nie. Lecz teraz jest przed nimi wielkie wyzwanie. Postanowili dostać piątki z zaliczeń i egzaminów ze wszystkich przedmiotów na pierwszym roku studiów. Na studiach najważniejszym źródłem wiedzy są wykłady profesora danego przedmiotu. Niełatwo  jest nadążyć z notowaniem tego, co mówi wykładowca. Lecz jeśli robisz swoje notatki od razu w formie mapy myśli, jest to o wiele łatwiejsze. A jak pokazuje historia Edwarda Hughesa, stosowanie map myśli gwarantuje  znalezienie się w czołówce najlepszych studentów Cambridge (prestiżowego uniwersytetu w Wielkiej Brytanii.).

Jak Edward Hughes dostał się do Cambridge ?

Będę to opowiadał odwołując się do mapy myśli, na której są następujące elementy:

  • W centralnej elipsie temat mapy(Edward Hughes)
  • Na pięciu grubych zielonych liniach główne watki :UCZEŃ, PLAN, REALIZACJA, STUDIA, CAMBRIDGE, EFEKTY.
  • Na cieńszych czerwonych liniach słowa klucze: ŚREDNIAK, OCENY 3-4, OJCIEC GEORGE, itd.
  • Rysunki, np. budynek, żaglówka, narciarz, biegacz, globus, Edward w studenckiej czapce.

W  centralnej elipsie temat mapy (Edward Hughes),

Historia Edwarda

UCZEŃ (pierwszy główny wątek na mapie myśli)

15 letni Edward był „średniakiem”, jego oceny to były trójki i czasem czwórki. Jego ojciec George zapoznał go z metodą, którą poznał na szkoleniu – mapą myśli.

PLAN (drugi główny watek)

 Edward postanowił: będę miał piątki z najważniejszych przedmiotów, dostanę się do  Cambridge. Jak skomentowali to nauczyciele? Jesteś bez szans, ale … próbuj.

REALIZACJA

Edward zastosował mapy myśli i trening fizyczny (biegi , gimnastyka itp.), aby dotlenić mózg. Efektem były trzy piątki na egzaminie wstępnym na uczelnię: z geografii, historii średniowiecza i ekonomii. Został przyjęty do Cambridge!!!

STUDIA W CAMBRIDGE

Edward wziął roczny urlop (odroczenie rozpoczęcia studiów) i wyruszył w podróż (Singapur, Australia, Fidżi, Hawaje, Kalifornia). Pracował i zwiedzał.

Po powrocie na studia grał w reprezentacyjnych  drużynach piłki nożnej , tenisa i sqwasha. Założył Stowarzyszenie Młodych Przedsiębiorców i został jego prezesem. Działał też w innych organizacjach studenckich.

Nauce poświęcał 2-3 godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu. Pisząc esej (pracę pisemną) robił to tak: przeczytał odpowiednie teksty, zrobił mapę myśli eseju, a potem siadał i pisał pracę w ciągu 45 minut.

EFEKTY

Edward skończył studia z doskonałymi wynikami (otrzymał najwyższe wyróżnienie  – Star Firsts). Zaproponowano mu pracę analityka w dobrej firmie międzynarodowej.

Podsumowanie

Moi chłopcy ucząc się w domu niewiele w liceum osiągali dobre wyniki, bo dużo zapamiętywali z lekcji. Ale studia to nie przelewki. Postanowili: wreszcie przeczytać książkę swojego taty „Jak uczyć się szybko i skutecznie” (tyle lat leżała  na półce nietknięta), stosować mapy myśli, tworzyć Osobisty Magazyn Wiedzy i mieć same piątki z zaliczeń i egzaminów. Powodzenia!


16 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.